fredag 30. april 2010

The Big Bang Theory





Cast:

Leonard Hofstadter (eksperimentell fysiker)

Sheldon Cooper (teoretisk fysiker som startet på college i en alder av 11 år)

Caltech-teknologene Howard Wolowitz og Rajesh Koothrappali

Penny (servitrise med ambisjoner om å slå gjennom innen Show-biz)

 

The Big Bang Theory handler om fire kamerater der Leonard og Sheldon bor sammen i en leilighet. Alle fire er veldig smarte og kommer med mange kommentarer de fleste ikke forstår. Leonard er sammen med Penny.

 

Kjønnsrollene er fordelt ved at guttene er smarte, og den ene kvinnen som er med som hovedperson er litt dum og hun jobber som servitør. Samtidig blir servitøryrket hennes sett veldig ned på av mora til Leonard som selv er en suksessfull arbeider. Pennys yrke er veldig relatert til det å være kvinne, ettersom det blir sett på som et kvinneyrke.

Penny er veldig stor kontrast med sitt jordnære vesen i forhold til Leonard og Sheldon som er veldig smarte og bruker vanskelige ord og utrykk og skal forklare alt.

Men samtidig er guttene ikke så flinke når det gjelder hverdagslige ting som f.eks bowling. Der er Penny veldig flink. Dette kan bryte litt med kjønnsrollene ettersom det ofte er kvinner som fremstår som flinke på skolen, og det er gutter som er flinkest i sport.

Men samtidig er guttene interessert i er fysikk og atomer og molekyler og slikt. Det hadde brutt mer med kjønnsrollene om de hadde kunnet veldig mye om f.eks drama eller lignende.


Jeg kjenner meg ikke så mye igjen etter hvordan Penny er ettersom jeg er, det jeg vil si, flink på skolen, men ikke så flink i sport generelt. Men samtidig vil jeg si at jeg er veldig jordnær og fornuftig, slik Penny blir presentert:)

Ingen kommentarer: