onsdag 5. mai 2010

Vold og kriminalitet i mediene



Sammenhengen mellom det bilde mediene gir av vold og kriminalitet, og slik det i virkeligheten er, er ikke helt sann. Det blir ofte framtilt i media som at det er mye mer vold enn det som egentlig er tilfelle. Det kommer ofte to-tre saker i nyhetene hver kveld om en voldsepisode eller noe kriminelt som har foregått.

 

Jeg ble veldig overrasket når jeg leste om vold eller trusler om vold og utviklingen i det på www.ssb.no. Der var det tall fra 1997, 2001, 2004 og 2007 og det er lett å se at det holder seg så noen lunde stabilt, men at det går litt opp og ned. Spesielt kvinner har gått ned en del. Det er jo vel og bra at kvinner ikke tyr til vold like ofte nå som tidligere, men du kan tydelig se at kvinner utøver vold eller trusler om vold oftere enn menn. Det er litt bekymringsfullt ettersom det er menn det som oftest handler om i mediene. Men samtidig kan det være at kvinner tyr til trusler om vold, mens menn utfører volden. Det står det ingenting om her.

 

Men uansett hvor mye vold som kommer frem i media, så er det for mye. Jeg mener at det er veldig oppskrytt å ha mange saker om vold og kriminalitet hver dag på nyhetene. Dette skaper frykt! Vi blir redde for å gå ute om natta eller i et ”farlig” strøk, og snart er vi for redde til å gå ut i det hele tatt. Men uansett så må vi få en slutt på vold og kriminalitet, og jeg håper at Politiet er flinke til å sette gjerningsmannen (eller -kvinnen) skikkelig på plass, slik at han/hun vet bedre til neste gang.

 

År:                  1997   2001    2004   2007                              

Begge kjønn   444      366      403      383

Menn               198      150      181      185

Kvinner           246      216      222      198

 

http://statbank.ssb.no/statistikkbanken/Default_FR.asp?PXSid=0&nvl=true&PLanguage=0&tilside=selectvarval/define.asp&Tabellid=04869 – link til siden. Trykk ”vis tabell”.


Kilder:

http://bloggfiler.no/fiction.blogg.no/images/195578-9-1268335690876-n600.jpg

www.ssb.no

5 kommentarer:

Tone Iren :) sa...

Veldig bra innlegg Siv Helen, jeg har skrevet sånn ca om det samme i min blogg, og jeg likte veldig godt at du hadde statistikk og at du på en måte kommenterer det du har funnet ut av :)

My Blogg! sa...

Jeg suns også at det er mye overdriving. Men uansett så har media stor påvirkning på oss. Men jeg tror rett og slett at folk lærer, og folk "kjenner" media mye bedre nå. De vet når det er spill og når det er virkelighet. Bra inlegg!

Anders sa...

Ja det kan virke som at det er mye mer vold enn deg egentlig er, særlig for de nyhetene vi leser/ser. Men selv om vi ser så mye vold tror jeg ikke det skaper frykt for de som sitter her i trygge norge.

Espen sa...

Bra å ha med statistikken fra ssb. Det får innlegget til å virke mer troverdig og du får dermed poenget dit klarere frem.

Svend Vetle sa...

Flott at du har statistikken med :)! Jeg er enig med deg, men kriminalitet er liksom en ting som nesten er umulig å unngå. Det som er fint er at det som regel skjer vold på steder det er "normalt" med vold. Jeg er ikke redd for å gå ut døren, jeg er mye mer redd for å miste noen i trafikken eller noe. Vi utsetter oss for farer, daglig, uten å tenke over det. Uansett blir politiet sterkere og jeg synes de gjør en god jobb. Men! Når en voldtektsmann får mindre straff enn en gutt som har jukset på eksamen skjønner ikke jeg helt hva som foregår. Jeg synes straffesystemet i Norge er litt for lette. Men kanskje det er en grunn til det? Norge er jo, tross alt, et land med "lite" kriminalitet... Bra skrevet! God tankegang ;)