mandag 3. mai 2010

Hvordan mediene påvirker oss

Mediene påvirker oss både positivt og negativt. Vi kan bli påvirket til å kjøpe en spesiell sjampo, til å pusse tennene eller det kan påvirke oss til å bruke vold til å løse konflikter. Men samtidig er dette mer oppskrytt enn det er virkeligheten; alt vi ser på TV er bare en liten brøkdel av hva som skjer i virkeligheten, det er sjelden det kommer frem noe fint eller bra som har skjedd, men store katastrofer og konflikter er det mye av. Det er jo for så vidt skandlaer vi vil lese om i mediene, men det påvirker oss. Dette gjør at den personen som ser alt dette skumle på TV, blir mer engstelig over hvordan verden har forandret seg, selv om den egentlig ikke har det.  

 

Det er forskjellige former for påvikning og vi deler dem gjerne inn i fire forskjellige former;

-    Åpen eller skjult (Åpen = reklame i postkassen, Skjult = produktplassering)

-    Bevisst eller ubevisst (Bevisst = Reklame, Ubevisst = Forenkling, jente/gutteleker)

-    På kort eller lang sikt (Kort sikt = Når du får lyst til å handle ganske kort tid etter at du har sett reklamen, filmen eller noe på TV, Lang sikt = Resonans, hvor det samme budskapet treffer målgruppen med en liten vri gang på gang)

-    Enkeltstående budskap eller spesielle sjangrer eller medietyper (Når påvirkningen treffer deg akutt og i den samme mediekanalen, ofte får vi så stor tiltro til den mediekanalen at vi glemmer å sammenlikne med andre mediekilder)

 

Altså blir du påvirket uansett hvordan du ser på det, både bevisst og ubevisst. Kanskje kjører idolet ditt en splitter ny Audi i sin nye film, og da er den bilen bare sååå fin at du også må ha en slik, selv om du kanskje ikke vet det selv.

Men hvordan mediene påvirker oss, er selvfølgelig forskjellig fra menneske til menneske. Noen blir påvirket lett, mens andre lar ikke noe som helst gå innpå seg.

 

5 kommentarer:

Kristine sa...

Veldig godt oppsumert! Du klarte veldig bra å oppsumere 24 sider med bare 250 ord, og det var veldig lærerikt å lese! :)

Tone Iren :) sa...

Jeg syns du klarte å få fram veldig bra poenger i teksten din Siv. Det var ikke slikt at jeg datt av når jeg leste, men det var veldig bra skrevet :)

Anonym sa...

Enige me dei øve her, du har fått oppsumert stoffe kjempebra :) Og de e sant i de du seie, me blir påvirka av ting sjøl om me vett de eller ei :P

Svend Vetle sa...

Bra tekst dette. Fint at du har satt opp hvordan reklamen fungerer. Dette med skjult reklame er litt kult. Jeg husker første gang jeg la merke til skjult reklame. Det var når jeg så filmen James Bond - Casino Royale. Bond kjører jo ALLTID BMW eller Aston Martin. MEN! I Casino Royale satt han plutselig i en Ford Mondeo av alle ting! Skjult reklame for Ford... Ikke nok med det, han hadde den samme mobilen som jeg, Sony Ericsson C902 :P Skjult reklame for Sony Ericsson... Personlig blir jeg ikke påvirket av reklame (ikke ofte i alle fall). De eneste gangene jeg blir påvirket er når underbevisstheten min har KJEMPELYST på en Cola. Når jeg ser en Colareklame MÅ jeg bare løpe og kjøpe :P

Anders sa...

Er enig med at folk blir påvirket på forskjellig fra person til person. Men samtidig som nesten alle blir påvirket av noe. bra tekst.